5 Sebab Kenapa Makan Shaklee Tidak Berkesan Kepada Anda

Kata vitamin semulajadilah, sentiasa selamatlah, sentiasa berkesan, sentiasa mesra alam. Habis, kenapa saya makan rasa makin teruk? Jerawat naik besar-besar, badan asyik penat, mata asyik mengantuk, bukan rasa makin segar atau bertenaga pun!

Paling geram ramai orang tegur kenapa muka saya yang dulu licin sekarang dah menggerutu?? Malunya rasa, tak tau kat mana nak sorok muka. Menyesal rasa makan Shaklee ni.


Beginilah lebih kurang keluhan sesetengah orang yang ada mengambil vitamin Shaklee. Sampai ada yang 'ban' terus produk Shaklee dan unfriend kawan-kawan facebook dia yang jual Shaklee.

Ada lima punca utama kenapa makan Shaklee yang kata bagus sangat tu, tapi seolah-olah tak mendatangkan apa kesan pun malah jadi semakin teruk.

1. Krisis penyembuhan

Kalau inilah pertama kalinya kita makan vitamin semulajadi, besar kemungkinan akan mengalami healing crisis atau krisis penyembuhan di mana, tubuh kita dalam fasa menghapuskan segala mak nenek toksin melalui pelbagai sistem dalam tubuh kita.

Dalam istilah perubatan, keadaan ini dinamakan Herxheimer Reaction. Ini sebenarnya berlaku apabila sel tubuh kita mula mengeluarkan toksin ke dalam peredaran darah tetapi organ yang terlibat seperti kulit, peparu, hati, buah pinggang, pundi kencing, usus, dsb; tidak mampu untuk menghapuskannya dengan cepat. Jadi toksin yang belum dikeluarkan itu akan berada dalam peredaran darah untuk beberapa ketika maka kesannya akan buat kita loya, sakit kepala, lemah koordinasi, mengantuk, cirit-birit, berjerawat, lesu, demam dan sebagainya.

ini cara bagaimana toksin dalam tubuh dikeluarkan (detoksifikasi)

Proses inilah yang ramai orang tak tahan lepas makan Shaklee.

Sebenarnya healing crisis ini sangat bagus. Ia menandakan tubuh kita sihat, organ berfungsi dengan baik dan kita sebenarnya dalam fasa pemulihan. Selepas proses ini berlalu, percayalah kita akan rasa sangat sihat.

2. Tak cukup air kosong

Pengambilan air kosong sekurang-kurangnya 3 liter sehari amat penting dalam membantu tubuh kita untuk 'flush' toksin keluar tubuh dengan cepat.

So, jika rasa healing crisis ni lama sangat tak habis-habis, cukupkanlah minum air kosong 3 liter sehari. Sukat taw, jangan main agak-agak je.

3. Salah cara makan vitamin

Walaupun kita kata, "ala, vitamin je... makan bila-bila pun boleh", tak semestinya kita boleh main taram je asal boleh.

Salah cara makan boleh sebabkan zat atau nutrisi tu tak dapat diserap dengan sempurna. Jadi, buat apa makan vitamin?

Cara makan vitamin yang betul ialah:

+ jarak 2-4 jam dengan suplemen atau ubat lain termasuk ubat hospital

+ tidak mengambil kafein kerana kafein akan menghalang penyerapan zat makanan

+ tidak makan kalsium dan zat besi pada masa yang sama

+ tidak membancuh serbuk protein dengan air panas kerana protein mudah musnah pada suhu tinggi

4. Menganggap tindak balas suplemen seperti ubat

Suplemen adalah makanan tambahan. Ia perlu di amal sekurang-kurangnya tiga bulan untuk dapat kesan yang di inginkan. Macam kita makan nasi, sayur, buah, lauk pauk. Kita makan berterusan kan, sepanjang hayat. Macam tu juga dengan suplemen.

Suplemen ni bertujuan untuk 'topup' nutrisi serta menambah nilai dalam makanan yang kita tak cukup hari-hari tu.

Jika kita anggap makan Shaklee seperti makan ubat hospital, hari ni makan esok lusa dah tak sakit, maka kita silap besar!

5. Tidak konsisten makan vitamin

Sekejap makan, sekejap cuti. Minggu ni makan, minggu depan balik kampung, lupa nak makan. Macam ni memanglah tak berkesan.

Buat apa pun kena istiqomah, kena konsisten sampai dapat hasil yang diinginkan.

Jika kita makan dengan konsisten, cukup pengambilan air kosong, dengan izin Allah, Shaklee sememangnya berkesan untuk anda.

Nak makan vitamin Shaklee beserta cara pengambilan yang betul, hubungi saya:

~Suhaila Budin~
012-9645614
Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan