Enter Keyword

KOLAGEN DAN OSTEOPOROSIS

Assalamualaikum, salam bahagia..

Lagi-lagi cerita tentang kolagen. Kali ni saya nak kongsi pula dengan anda apakah kaitan antara kolagen dan osteoporosis. Setahu kita kolagen ni untuk kulit cantik je kan? Kolagen boleh membantu ke dalam mencegah osteoporosis? Hmm..jom baca..

Kolagen, bukan saja berfungsi untuk kecantikan kulit, dan keanjalan tubuh, malah kolagen sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting kepada kita dalam mencegah kehilangan jisim tulang.



Kombinasi Kalsium Dan Kolagen
Lebih kurang 60% daripada tisu tulang adalah kalsium, manakala lebih kurang 30% pula terdiri daripada kolagen. Ini sebenarnya menunjukkan kolagen yang membina kepadatan tulang dan memberi keupayaan kepada tulang kita untuk menahan tekanan. Kolagen adalah protein yang membekalkan 'framework' tisu lembut yang menjadi tempat perlekatan kalsium lalu membina ikatan kalsium-kolagen yang kukuh. Walaupun kalsium sangat penting, tetapi tanpa kolagen yang mencukupi, kalsium dalam dos yang tinggi juga adalah satu pembaziran.

Kolagen Sebagai Pengikat
Satu cara kolagen membantu dalam membina kepadatan jisim tulang yang tinggi ialah dengan membekalkan tempat untuk perlekatan kalsium. Kalsium perlu melekatkan dirinya pada sesuatu , dan dalam struktur tulang, ia melekat kepada kolagen.Ini menerangkan kenapa kekurangan kolagen menyebabkan seseorang hilang jisim tulangnya.

Analoginya ialah kalsium diibaratkan sebagai batu bata, manakala kolagen ialah simen. Untuk membina satu tembok yang kukuh, batu bata perlu melekatkan dirinya kepada simen. Jika simen itu kurang, batu bata tidak akan melekat dengan sempurna. Jika seseorang memecahkan tembok itu, tentu dengan mudahnya tembok itu pecah!

Kolagen dan Fleksibeliti Tulang
Tulang yang kekurangan kolagen akan menyebabkan ia kurang flesksibel dan rapuh. Ini menyebabkan ia mudah pecah/ patah. Dengan meningkatkan kandungan kolagen, tulang mempunyai kemampuan untuk menjadi fleksibel apabila dikenakan tekanan fizikal atau kecederaan akibat impak yang berlaku secara kuat.

Osteoblasts
Tidak seperti kalsium, kolagen tidak boleh di ambil daripada pemakanan seharian kita. Kolagen dibina oleh sel yang bernama Osteoblasts. Sel ini boleh diaktifkan dengan mengambil suplemen yang mempunyai kandungan 'choline-stabilized orthosilicic acid'. Sebatian ini mempunyai kemampuan untuk memacu pembentukan kolagen untuk kepadatan tulang yang mampu menahan hentakan, kecederaan, kekejangan, dan juga pengurangan semulajadi akibat penuaan.

Collagen Powder Shaklee
Lengkap dengan anti-oksidan seperti vitamin C yang menggalakkan pengeluaran kolagen, juga ekstrak kerangan laut yang kaya dengan glukosamin untuk memelihara kesihatan sendi anda.

Collagen Powder Shaklee


Kini sudah nyata bahawa anda perlu mendapatkan Collagen Powder Shaklee bukan hanya untuk kecantikan bahkan juga untuk kesihatan tulang anda secara menyeluruh!! Untuk kesihatan tulang maksimum, anda harus juga mencuba Ostematrix iaitu pil kalsium kami yang terbaik!!

Hubungi saya untuk pertanyaan/ tempahan/ konsultasi
Suhaila 013-2369434
emel: butik.annajah@gmail.com
fb page: Saya mahu Sihat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan