Enter Keyword

LAWAN RADIKAL BEBAS DENGAN ANTIOKSIDAN!

Assalamualaikum, salam sihat semua..

Entry ini adalah sambungan dari post yang sebelum ni. SILA KLIK SINI UNTUK BACA.

Kita dah tahu apa itu radikal bebas, kita tahu apa bahayanya jika ia berlebihan dan tidak dineutralkan oleh tubuh, dan kita juga dah tahu bahawa antioksidan adalah bahan terbaik yang bertindak melawan radikal bebas dalam tubuh kita..

Sekarang, kita belajar pula tentang antioksidan. Jom baca...

gambar encik google ni agak blur..

Antioksidan adalah senjata yang paling ampuh untuk melawan atau melambatkan kerosakan akibat radikal bebas. Ada dua jenis antioksidan iaitu:

1. Antioksidan internal- dihasilkan dari dalam tubuh kita sendiri
Juga disebut sebagai 'antioksidan primer'. Secara semulajadi, tubuh mampu membina antioksidan sendiri tetapi kemampuan ini pun ada batasnya. Seiring pertambahan usia, kemampuan tubuh menghasilkan antioksidan semakin berkurang. Ini juga disebut sebagai 'oksidatif stress' dimana jumlah radikal bebas melebihi kapasiti kemampuan meneutralkan antioksidan. Antioksida primer ialah:

  • Super Oksidase Dismutase (SOD)
  • Glutathione peroksidase (GPx)
  • Katalase (Cat)
2. Antioksidan external- tidak dihasilkan oleh tubuh
Antioksidan ini berasal daripada makanan seperti Vitamin A, beta karotena, Vitamin C, Vitamin E, Selenium, flavonoid dan lain-lain. Ia juga disebut sebagai 'antioksidan sekunder'.

Manfaat Antioksidan
  • Tubuh kita terdiri dari triliunan sel. Disetiap sel terjadi reaksi metabolisme yang sangat kompleks. Diantara reaksi metabolisme tersebut melibatkan oksigen, seperti yang kita ketahui oksigen adalah unsur yang sangat reaktif. Keterlibatan oksigen dalam reaksi metabolisme di dalam sel dapat menghasilkan apa yang disebut sebagai “reaktif spesies oksigen” seperti H2O2, radikal bebas hydroksil (·OH), dan anion superoksida ( O2-).
  • Molekul-molekul ini memang diperlukan tubuh misalnya untuk menjalankan sistem metabolisme dan memberi signal pada sistem saraf akan tetapi apabila jumlahnya berlebihan seperti pengaruh gaya hidup (merokok, stress, konsumsi ubat, polusi lingkungan, pengaruh zat kimia tertentu pada tubuh, radiasi, dll) maka dapat merosak sel dengan cara memulai reaksi berantai lipid, mengoksidasi DNA dan protein. Oksidasi DNA berakibat adanya mutasi dan timbulnya kanser sedangkan oksidasi protein mengakibatkan non-aktifnya enzim yang dapat menghambat proses metabolisme. Disinilah pentingnya kita mengambil antioksidan.
Jenis Antioksidan
  • jenis larut air, Vitamin C dan jenis larut lemak seperti Vitamin E.
  • jenis enzim seperti SOD, GPx dan Cat
  • jenis polifenol dan flavonoid seperti flavonols, flavones, catechin, flavanons, antosianidin dan isoflavonoids. Sumber polifenol seperti teh, kopi, buah-buahan, minyak zaitun, cinnamon dan sebagainya.
  • Resveratrol pada buah anggur
  • Epigalokatekingalat-contoh polifenol pada teh hijau, teh hitam dan sebagainya.
Makanan yang mengandungi antioksidan
1. Betakarotina. Dapat ditemukan di banyak makanan berwarna oren, seperti ubi merah, wortel, labu, aprikot, mangga dan sayuran berdaun hijau seperti bayam dan sawi.
2. Lutein. Berlimpah ruah di sayuran berdaun hijau seperti bayam, kangkung dan sawi.
3. Lycopene. Adalah antioksidan manjur yang dapat ditemukan pada tomat, semangka, jambu biji, pepaya, aprikot dan jeruk.
4. Selenium. Merupakan zat besi yang dibutuhkan untuk meningkatkan fungsi salah satu sistem enzim antioksidan tubuh. Beras dan gandum adalah sumber utama selenium.
5. Vitamin A. Banyak dikandung oleh hati, ubi, wortel, susu, kuning telur dan keju mozarella.
6. Vitamin C. Banyak pada buah dan sayuran seperti delima, kiwi, strawberry, parika hijau, kol, bayam, brokoli dan kangkung.
7. Vitamin E. Terdapat pada almond, beberapa jenis minyak seperti minyak wheatgerm, minyak safflower, minyak jagung dan minyak kedelai, serta mangga, kacang dan brokoli.
8. Flavonoid: teh hijau
Kesimpulannya, pengambilan antioksidan sangat penting untuk kesihatan kita kerana di samping dapat memicu penghasilan enzim yang bekerja dalam metabolisme tubuh, ia juga dapat mencegah dan menghalang daripada terjadinya kanser, penyakit jantung, penyakit akibat kerosakan DNA malah penyakit paling sering mengganggu kita iaitu penuaan pramasa!!
Amalkan antioksidan semulajadi dari Shaklee!!
Vivix- mengandungi resveratrol iaitu antioksidan kuat berfungsi melambatkan penuaan, merendahkan kolesterol, mengawal tekanan darah, meningkatkan tenaga dan prestasi, menurunkan berat badan dsb.
Vitamin E dengan ekstrak biji anggur- juga kaya dengan antioksidan, resveratrol , lengkap dengan selenium untuk membantu penyerapan vitamin E, anti penuaan, memperbaiki luka, mencerahkan wajah, memperkuat sendi, memperbaiki penglihatan dan sebagainya.
Vitamin C dengan bioflavonoid-  penting untuk kulit, membina kolagen, meningkatkan keimunan terhadap penyakit, memelihara keutuhan sel seperti mata, gusi, gigi, tulang, otot, pembuluh darah, meningkatkan penyerapan zat besi dsb.
Carotomax- Ia lebih selamat daripada vitamin A, mengandungi varieti karotena, dan fitokimia yang sangat penting untuk mata yang sihat, kulit dan membran mukosa. ia juga berfungsi untuk melawan kanser dan oksidasi akibat radikal bebas.

Nutriferon- Interferon pertama di dunia yang berfungsi mengukuhkan sistem imun, melawan kanser, tumor, virus influenza, melambatkan penuaan, mempertingkatkan PMS dan menopos.
Adalah sangat penting untuk memulakan pengambilan antioksidan bermula hari ini dan membantu mengukuhkan sistem imun supaya dapat melawan penyakit berbahaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan