RAWAT KULIT JERAWAT DENGAN VITAMIN!!!



Percaya atau tidak, organ kulit adalah organ yang paling besar tetapi paling akhir menerima nutrien daripada apa yang kita makan. Ini bermakna kulit kita hanya mendapat 'saki-baki' nutrien daripada makanan kita jika nutrien yang kita ambil itu mencukupi. Jika tidak, kulit kita ini hanya mendapat sisa-sisa yang mungkin tidak berguna seperti minyak, lemak dan toksin!!

Sebab itu, adalah sangat perlu untuk kita memastikan apa yang kita makan benar diserap dan digunakan sepenuhnya oleh tubuh. Sebenarnya, cara yang paling berkesan  dan paling sihat untuk merawat jerawat atau akne adalah dengan mengambil vitamin!!


Walaupun punca sebenar jerawat masih di perdebatkan oleh para saintis, tetapi ramai yang percaya bahawa ia berpunca dari ketidakseimbangan hormon dan tabiat pemakanan kita. Sesetengah vitamin dalam makanan memberi ko-faktor yang memainkan peranan penting dalam mengimbang dan me'normal'kan semula tahap hormon dalam tubuh kita.

Jom berkenalan dengan vitamin hebat untuk kulit dan jerawat!

Vitamin A dan Zink
Vitamin A adalah satu bahan penting dalam kebanyakan krim jerawat di pasaran. Vitamin A adalah antioksidan yang kuat, sangat penting untuk mengawal lipid dan lemak daripada teroksidasi. Untuk Vitamin dapat berfungsi dengan baik, ia perlu diserap secara sempurna oleh tubuh. Zink adalah satu vitamin yang memastikan penyerapan Vitamin A dengan sempurna. Zink juga membantu mempertingkatkan fungsi imun, mengurangkan pembengkakan akibat jerawat dan mempertingkatkan tahap sihat hormon.

Vitamin B Complex
Vitamin B1- antioksidan yang membantu membuang toksin dan menghalang pembentukan jerawat
Vitamin B2- bersama-sama dengan vitamin A untuk membantu dalam kesihatan kulit, rambut dan kuku yang baik. Kekurangan vitamin B2 dikaitkan dengan masalah jerawat
Vitamin B3- memperbaiki peredaran dan membantu metabolisme lemak, protein dan karbohidrat. Jerawat adalah manifestasi kekurangan vitamin B3.
Vitamin B5- Menurut Dr. Lit Hung Liung dalam bukunya, Vitamin B5 akan bersama dengan ATP dan cystiene untuk membentuk co-enzim A. Co-enzim A perlu bagi metabolisme lemak melalui sintesis hormon.
Vitamin B complex juga sebagai bahan anti stress dan melancarkan saraf.

Vitamin C
Vitamin C juga antioksidan hebat yang membantu dalam kesihatan dan pertumbuhan tisu, dan membaikpulihnya. Ia juga sangat perlu untuk membantu menyekat bakteria penyebab jerawat dan akne.

Vitamin E
Juga dikenali sebagai "vitamin kecantikan". Ia melegakan kondisi akne dengan melindungi kulit daripada oksidasi dan penuaan. Ia mempertingkatkan kemampuan tubuh untuk sembuh dan memulihkan tisu rosak , menghambat oksidasi lipid dan pembentukan radikal bebas.

Herb-lax/ Alfalfa Complex
Berfungsi sebagai agen detoksifikasi dan membantu mengurangkan infeksi pada kulit. Ia penting untuk mengurangkan toksin dalam darah yang boleh merosakkan kulit.

GLA Complex
Membantu mencairkan sebum yang berminyak dan mengecilkan pori dan rongga dari tersumbat. GLA juga penting dalam pengawalan hormon yang menjadi punca jerawat.

ESP
Sumber protein yang sangat penting untuk penjanaan sel-sel baru. Sel baru yang lebih sihat akan memudahkan penyerapan sebarang vitamin. ESP juga berfungsi untuk mempercepatkan pemulihan luka jerawat, mengurangkan parut, mencantik dan menggebukan kulit bukan saja kulit wajah tapi seluruh tubuh.

SPECIAL: Tips membuat masker ESP, masker Vitamin E dan masker Vitamin C dari saya!

Dapatkan set penjagaan kulit sihat anda hari ini juga!!

Jangan malu-malu untuk hubungi saya:
Suhaila 013-2369434
fb: Su AnNajah

Saya bersedia membantu anda pada bila-bila masa pun! (^_^) Tunggu testimoni set jerawat lagi okey!



http://www.ehow.com/about_5056958_vitamins-can-rid-acne.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan