Khamis, 6 Disember 2012

KESAN BURUK KOLAGEN

AMARAN: SILA BACA ENTRY INI SAMPAI HABIS!

Assalamualaikum, salam bahagia..

Hehe ada main warning2 pulak kan? Bukan apa, sesetengah daripada kita ni suka baca tak habis, baca sekerat2, baru baca tajuk dah buat conclusion sendiri..Padahal isi utamanya lain.

Oklah, dalam kita berseronok2 berkolagen, nak cantik, dengan produk kolagen muncul macam cendawan selepas hujan, dengan macam2 jenama dan macam2 kaedah, mari kita melihat sisi gelap kolagen dan akibat buruk jika kita TERSALAH pilih kolagen.


Ada beberapa jenis kolagen; jenis oral sama ada pil, serbuk atau cecair yg berfungsi untuk membantu meringankan sakit sendi, membantu dalam penurunan berat badan, membina otot dan membina kulit; jenis krim, yang membantu mencegah kedutan dan memperbaharui kulit wajah; jenis suntikan yang membuatkan kulit nampak lebih padat, dan menghilangkan kedut.

Kesan buruk kolagen

Kolagen jenis krim
Ia memang memberi kelembapan pada kulit, tetapi ia tidak membekalkan kolagen extra kepada tubuh. Ia juga mempunyai jisim molekul yang besar yang susah diserap oleh kulit. *Kolagen yang bagus mesti mempunyai jisim molekul yg rendah.

Kolagen jenis ini juga sangat mahal dan ia memberi kesan buruk kepada beg duit kita.

Kolagen jenis oral
Banyak terdapat di pasaran. Sumber utamanya tumbuhan, haiwan seperti lembu, kambing, ayam dan babi; serta kolagen marin seperti rumpai dan sisik ikan.
Kesan utama jenis ini ialah ia berbahaya jika seseorang itu mempunyai alergi terhadap sesuatu makanan. Kolagen daripada haiwan darat mempunyai risiko kontaminasi dan jangkitan yang tinggi dan kehalalannya mestilah di sahkan. Ia juga sangat sukar diserap oleh tubuh kerana jisim molekul tinggi iaitu hampir 400,000 dalton.

Kolagen tumbuhan juga sukar diserap oleh tubuh.

Kolagen ikan paling baik kerana bentuk triple helix nya sama dengan kolagen manusia. Selain itu, kolagen ikan itu mestilah yang telah dihidrolisis.

Kolagen jenis suntikan
Juga sangat popular di pasaran. Kesan buruk utamanya ialah risiko jangkitan jika alatan yg digunakan tidak bersih dan steril, jangkitan bakteria pada luka tusukan jarum, serta jangkitan jika tidak menjaga tempat suntikan dengan sempurna. Kemungkinan doktor atau pakar bedah kosmetik membekalkan anda antibiotik untuk menghalang jangkitan merebak. (dan berkemungkinan besar merabakkan poket juga!)

Suntikan kolagen juga boleh menyebabkan tindakbalas alahan atau kesan2 yang serupa. Ini biasa berlaku jika suntikan bersumberkan kolagen bovine/lembu. Bahan suntikan itu juga mungkin terdiri daripada anesthetic yang boleh menyebabkan alergic reaction.

Kesan buruk mengambil kolagen jenis suntikan lagi ialah kesan pembengkakan pada wajah. Pembengkakan terjadi apabila salur darah terluka semasa suntikan, menyebabkan darah mengalir ke tisu berkenaan.

Satu kesan yang pasti ialah efek wajah yang tidak semulajadi, dan sekali pandang boleh tahu bahawa orang itu mengambil suntikan kolagen.

Credit

Jadi sebelum anda betul-betul yakin dengan sumber kolagen jenis mana yang anda nk guna untuk cantik, pastikan juga ia berbaloi dengan wang yg ingin dilaburkan dan paling penting kecantikan yg anda idam idamkan tidak menjadi satu mimpi ngeri yg menakutkan. Pilihlah kolagen yang terbukti SELAMAT, SEMULAJADI, HALAL DAN BERKESAN!!!

Bacaan lanjut
TIPS MEMILIH KOLAGEN YANG BAGUS
COLLAGEN POWDER SHAKLEE
TESTIMONI PENGGUNA BIJAK



3 ulasan:

  1. sy ada try shaklee mmg bagus n saya percaya, kolagen shaklee ni pun mesti bagus :-)

    BalasPadam
  2. hehe mekasih intan berlian ;)tgh offer collagen skrg ni..

    BalasPadam