KETAHUI MASA SUBUR!

Assalamualaikum, salam bahagia semua..

Masa subur adalah kunci penting untuk merencana keluarga. Dengan mengetahui masa subur, usaha untuk mendapatkan anak atau menjarakkan anak lebih mudah jika tidak ada masalah anatomi pada pasangan. Demikian menurut Dr. Boy Abidin, lulusan Fakulti Kedoktoran, Universiti Padjajaran, Bandung.

1. Masa subur adalah masa ketika ada satu sel telur yang siap untuk dibuahi oleh sel sperma di dalam tiub fallopio yang terjadi sebulan sekali. Sel telur boleh hidup selama 1-2 hari.


2. Pada masa subur, terjadinya perubahan fisiologi yang menjadi petunjuk. contohnya libido meningkat, lendir pada vagina lebih banyak, peningkatan suhu basal tubuh antara 0.2*C hingga 0.5*C pada waktu pagi. Indikator minor kesuburan ialah tidak selesa pada perut dan payudara.

3. Lendir yang muncul pada vagina ini merupakan lendir yang dihasilkan oleh kelenjar di serviks dan mesra sperma. Lendir tersebut memungkinkan sperma dapat bertahan untuk hidup sementara menunggu kematangan sel telur (ovulasi). Pada masa subur, kemungkinan terjadi persenyawaan sangat besar.

4. Jika pasangan suami isteri ingin memiliki anak, lakukan hubungan intim pada masa subur; dan sebaliknya jika tidak ingin hamil, hindarilah hubungan intim pada masa subur atau menggunakan kaedah perlindungan yang lain.

5. Masa subur boleh dikira berdasarkan kitaran haid. Anda perlu pastikan kitaran haid teratur setiap bulan dengan mencatat tarikh hari pertama haid hingga darah haid tamat.

6. Jika rata-ratanya menghasilkan 28 hari yang beerti kitaran normal (21-35 hari), maka masa suburnya akan terjadi pada 14 hari sebelum hari pertama haid yang akan datang.

7. Selain itu, hormon penanda masa subur atau LH dapat dikesan melalui ujian darah atau urin.

Dengan mengetahui masa subur ini, dapatlah anda merancang kehamilan dengan lebih tepat!

Semoga berjaya!!

Baca lanjut:
TIP CEPAT HAMIL CARA MUDAH DENGAN GLA COMPLEX SHAKLEE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan