Enter Keyword

EKZEMA PADA KANAK-KANAK DAN CARA MENGAWALNYA

Ekzema atau dalam bahasa lainnya 'atopik dermatitis'. Perkataan 'dermatitis' (radang kulit) atau ekzema ini adalah daripada bahasa Yunani yang bermaksud "mendidih hingga kering".

Perkataan "atopik" merujuk kepada kecenderungan untuk mengalami asthma, ekzema dan hayfever. Ia biasa berkait rapat dengan penyakit-penyakit tersebut dan sering berlaku akibat faktor keturunan dikalangan ahli keluarga.

Atopik dermatitis adalah satu keadaan dimana kulit gatal yang biasa ketara pada bayi dan kanak-kanak. Biasanya ia melibatkan 2 daripada 10 orang kanak2. Kulit pesakit ekzema menjadi kemerah-merahan, bersisik, keras dan tebal.

Ia seringkali melibatkan bahagian tangan atau bahagian kulit yang berlipat seperti siku, paha, bawah lutut dan mungkin melibatkan sebahagian atau keseluruhan badan. Selain menjadi merah akibat menggaru, kulit mungkin menjadi keras dan melepuh. Kadangkala kulit menjadi bernanah akibat jangkitan bakteria.

Tanda2 atopik dermatitis berlaku dari semasa ke semasa dan biasanya akan beransur pulih apabila pesakit mencapai usia belasan tahun, malah ada yang berterusan sepanjang hayat. Atopik dermatitis boleh dikawal.

ekzema pada kanak-kanak

Kulit kering
Apabila terasa gatal, kanak-kanak akan menggaru. Tindakan ini boleh merosakkan kulit dan mencetuskan rasa gatal semula. Justeru, kanak2 lebih cenderung menggaru dan ini seterusnya merosakkan kulit. Ini dipanggil 'itch-scratch-cycle'. Kulit menjadi sangat kering kerana hilang terlalu banyak kelembapan.

Apa perlu dilakukan?
1. Jangan mandi dengan air panas dan jangan mandi terlalu lama. Gunakan air sejuk atau suam.
2. Elakkan penggunaan sabun atau mandian buih yang boleh merosakkan kulit. Guna pembersih bebas-sabun
3. Gunakan pelembap selepas mandi

Pelembap
Pelembap membantu mengawal keadaan kulit kering dan mengembalikan kelembapannya. Ia juga mempercepatkan penyembuhan dan mengembalikan fungsi kulit sebagai pelindung. Antara pelembap yang boleh digunakan:
-minyak zaitun
-vitamin E
-minyak kelapa
-krim serbaguna yang semulajadi dan bebas bahan kimia berbahaya seperti Shaklee Herbal Blend.

Pemakanan
Awasi pemakanan kanak-kanak. Elakkan memakan makanan yang boleh menyebabkan rasa gatal seperti telur, ayam, lebih-lebih lagi jika terdapat luka. Makanan tambahan yang sesuai ialah:

1. Vitamin C Chewable - meningkatkan sistem imun kanak-kanak
2. Omega Guard - anti radang dan anti inflammasi
3. Vitalea Chewable- kaya nutrisi
4. Meal Shakes Shaklee - sumber protein untuk baik pulih sel, tingkatkan imun dan makanan nutrisi lengkap.

Hubungi doktor anda untuk mengetahui lebih lanjut tentang ekzema dan rawatan lain yang sesuai..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan