Enter Keyword

PUNCA DAN SIMPTOM KEJANG OTOT (CRAMP)

Seumur hidup rasanya saya tak pernah lagi mengalami kejang otot kecuali masa datang bulan. Kita rasa macam sakit perut, senak, keras sampai rasa nak bubuh seterika bagi darah berjalan lancar. hehe..

Kekejangan sering juga terjadi kepada ahli sukan. Tapi kadang-kadang tengah tidur pun boleh cramp kan?

Jom tengok apa punca terjadinya kejang otot dan simptom2nya.

Punca kekejangan kaki dan otot

1. Keseimbangan kalsium-magnesium
Aras normal sesuatu nutrien dalam darah boleh diertikan rendah  oleh tubuh jika nutrien bertentangan yang lain terlalu tinggi. Ini biasa terjadi dikalangan wanita yang mengambil terlalu tinggi kalsium. Kalsium berlebihan menyebabkan aras magnesium menjadi terlalu rendah lebih-lebih lagi jika dia mengambil diet tinggi karbohidrat. Diet tinggi karbo menyebabkan tubuh memerlukan lebih magnesium.

2. Keperluan kalsium
Kita perlu tahu keperluan kalsium tubuh contohnya ibu hamil memerlukan sehingga 1300mg kalsium setiap hari. Kekejangan kerap terjadi pada ibu hamil kerana keperluan kalsium tidak mencukupi menyebabkan tisu otot menjadi 'lapar'. Untuk mencegah 'lapar kalsium', kita perlu memastikan tiga perkara iaitu:
  • cukupkan keperluan kalsium
  • ambil kalsium yang lebih berasid seperti kalsium laktat atau kalsium sitrat kerana ia lebih mudah diserap oleh tubuh
  • asid lemak Omega-3 dan Omega-6 yang seimbang. Asid lemak baik ini akan membenarkan kalsium memasuki tisu lembut otot untuk mencegah kekejangan dan mencegah masalah lain yang berkaitan
3. Imbangan sodium-potasium tidak sesuai

Simptom-simptom kekejangan
1. sejuk dan lepuhan
2. kejang tengah malam- berlaku akibat berbaring terlalu lama
3. kejang semasa bersukan- fizikal dan mental lesu, haus melampau, pening dan rasa nak pitam, laparkan benda masin.
4. dehidrasi
5. sakit semasa PMS

Untuk mengelakkan dan mencegah kekejangan pada masa-masa akan datang, ada baiknya kita mencukupkan keperluan nutrisi tubuh seperti kalsium, garam dan mineral. Ingat, kekejangan mungkin tanda-tanda awal masalah kekurangan nutrisi dan boleh jadi ia petanda penyakit lebih serius!!

Sebab itu kita kena tahu apa yang badan kita nak beritahu..

Kalau nak atasi kekejangan dengan suplemen Shaklee, hubungi saya bila2 masa pun. Kami ada suplemen kalsium Ostematrix yang sangat bagus.. Sebab apa ia bagus? Bacalah link yang berkaitan ini ye..semuanya tentang Ostematrix ;))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan