Jumaat, 26 Julai 2013

PETUA DAN RAHSIA AWET MUDA SEMULAJADI

Kalau cerita bab kecantikan, awet2 muda ni pompuan mesti suka.. sape tak nak cantik? sape tak nak nampak muda? kan? biar berumur, asal muda. eh!

Ada beberapa petua semulajadi yang sangat senang untuk dilakukan:

1. Mandi pagi
Ini rahsia kenapa mak2 kita nampak muda, muka berseri, badan pun cergas. Sebab dorang mandi pagi, sebelum Subuh lagi dah mandi. Budak2 sekarang mana ada nak mandi pagi, semua mandi pukul 10 ke atas. Melainkan kalau pergi kerja/ sekolah pagi kan?

Selalu baca Quran pun rahsia awet muda jugak tau!


2. Suka minum air kosong/ suam
Air kosong melancarkan perjalanan darah dan oksigen dalam badan kita. Bila darah mengalir tanpa sekat2, maka kulit wajah jadi merah berseri. Kulit pucat sembap tandanya kurang darah atau darah tak berjalan lancar.

3. Rajin berpeluh
Orang yang banyak berpeluh, akan keluarkan toksin daripada peluh. Toksin yang ada dalam kulit akan dibuang, maka kuranglah kerosakan kulit. Oleh itu rajin-rajinlah bersenam ke, berkebun ke melompat ke berlari ke asal keluar peluh.

4. Sentiasa senyum
Ni rahsia awet muda Nabi Muhammad kecintaan kita. Sebab tu nabi tak pernah sakit, wajah sentiasa bercahaya, berseri bak bulan purnama. Saya tengok orang yang muka manis2, mudah senyum memang nampak muda. Kalau muka jenis masam mencuka, dahi berkerut, kening bercantum memang nampak tua. So banyak2kan senyum.. kalau tak biasa, praktis lah senyum depan cermin. Caranya, tarik bibir ke sisi kanan dan kiri sebanyak 2 cm, angkat tulang pipi, tunjuk gigi. Senang kan?

5. Jangan marah
Ingat tak lagu Tok Nil tu, "jangan marah-marah nanti cepat tua......" kan? memang pun. Marah menyebabkan badan jadi stress, jantung mengepam laju, hormon yang merosakkan tubuh dikeluarkan (lupa pulak hormon apa). Dah la cepat tua, cepat sakit pulak tu.. isk isk isk.. kesiannn...

6. Selalu berwuduk
Wuduk buat muka bercahaya, kesan dari air wuduk. Allah suka orang-orang yang suci, yakni berwuduk.

7. Baik hati
Hati yang ikhlas dan bersih memang terpancar ke wajah. Perasan tak dalam tv kalau watak baik2 hati semua orang cantik2 je..haha. Tapi orang yang baik hati disayangi orang, mudah dapat kawan, hidup sentiasa happy. Sebab tu dorang awet muda. Tak caya? Cuba jadi baik sehari tengok.

8. Sentiasa berfikiran positif
Orang yang berfikiran postif tak banyak fikir masalah. Orang yang takde masalah mestilah akan happy! Jadi, apa jua yang terjadi dalam hidup sama ada ujian atau masalah, ambillah ia sebagai cabaran, bukan masalah!

9. Solat jangan lupa, tiang ugama!
Apa kaitan awet muda dengan solat? Banyak kajian saintifik menunjukkan pergerakan dalam solat ada kaitan dengan kesihatan kita. Contohnya sujud membolehkan darah mengalir ke muka dan otak. Ini pun rahsia wajah berseri dan awet muda. Banyak lagi rahsia awet muda dalam solat, carilah buku yang bertajuk Sains dan Solat kat kedai buku ye ;)

10. Solat malam
Ini solat yang disukai Allah. Jika kita bangun solat malam (waktu afdal ialah 1/3 akhir malam i.e waktu sahur) ada gelombang2 elektromagnet yang melingkari kita. Allah tak suruh sesuatu kalau ia sia-sia. Pasti ada kebaikan tersembunyi. Rajinkan diri bangun solat malam. Lagipun doa waktu ni makbul. Doalah banyak2 supaya Allah bagi kita jadi muda sentiasa. Serius!

11. Makan ulam-ulaman
Makanan mentah seperti ulaman ni ada enzim yang hidup. Berbanding dengan makanan yang dah dimasak, enzimnya dah mati. Enzim kan mudah termusnah pada suhu tinggi. So enzim2 dalam makanan mentah seperti buah dan ulam ni akan bantu fungsi normal tubuh kita. Lagipun ia banyak kandungan vitamin dan mineral. Silalah jatuh cinta dengan ulam!

12. Makan antioksidan Shaklee
Ini point paling best! Shaklee ada produk anti-penuaan dan antioksidan yang mampu buat kita jadi sihat, segar, cantik, dan muda sentiasa. Cubalah Vivix, Collagen Powder, ESP, Vitamin C, Vita E, Carotomax, GLA Complex dan last sekali Alfalfa Complex untuk buang toksin.

Dengan gabungan ke semua 12 petua diatas yang anda amalkan, tak syak lagi, andalah orang paling cantik dan awet muda di Malaysia!!

Nak vitamin awet muda tu? Hubungi: 
Suhaila 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
fb/ SuAnNajah
page/ Saya Mahu Sihat
butik.annajah@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan