Enter Keyword

Sembelit Semasa Berpuasa Dan Cara Mengatasinya

Masalah sembelit adalah satu keadaan yang sangat mencabar di bulan puasa ini. Hari-hari biasa membuang 2-4 kali je seminggu. Kalau bulan puasa boleh jadi 6-8 hari!! Senak perut kalau bahan buangan dah memenuhi tangki tetapi tidak dikeluarkan. Ini boleh bawa kepada masalah seperti lesu, kurang bendalir (sebab banyak air telah diserap dari usus), sakit kepala, perut tak selesa, malah boleh jadi buasir!

Agaknya kenapa sembelit boleh menjadi teruk di bulan puasa?

Antara sebab-sebabnya ialah:

1. Perubahan waktu makan
2. Kurang mengambil serat semasa berbuka
3. Tidak mencukupkan keperluan air kosong
4. Kekurangan vitamin dan mineral


Bahan buangan menjadi keras di dalam usus apabila kurang bendalir dan berada terlalu lama di dalam usus. Bahan buangan sepatutnya bergerak apabila makanan lain memasuki usus. Pergerakan yang lambat ini boleh menyebabkan pengumpulan sisa lalu ia menjadi padat, lebih banyak air diserap keluar dari usus dan najis menjadi keras.


Adalah penting untuk kita mencukupkan keperluan tubuh walaupun semasa berpuasa. Ini tidak bermakna kita boleh makan dan minum sebanyak-banyak sebaik berbuka hingga masuk waktu sahur. Cukuplah dengan mengambil makanan yang perlu tetapi dalam masa ia berkhasiat dan membantu kita untuk meneruskan puasa disamping mengelakkan masalah seperti sembelit, pening, selsema dan sebagainya.

Apakah suplemen yang sesuai untuk merawat sembelit di bulan puasa ni?

Meal Shakes
Multivitamin dan multi mineral dalam bentuk serbuk yang kaya dengan serat. Pengambilan 3 sudu Meal Shakes setiap hari insyaAllah dapat membantu mengatasi masalah sembelit anda.

Alfalfa Complex 
Terkenal sebagai agen detoksifikasi dan pelawas yang baik serta membantu dalam pengangkutan bahan buangan  serta lemak ke luar. Ia juga turut mencuci darah, usus dan hati supaya sel2 tersebut lebih sihat.

Herblax
Juga terkenal sebagai pencuci usus yang berkuasa. Cuma 2-3 biji (3 kali seminggu) insyaAllah masalah sembelit anda dapat dipulihkan!

Sembelit yang berterusan boleh membawa kepada kanser kolon! Cegah sebelum parah!

Hubungi SID sah anda:
Suhaila 013-2369434
WhatsApp: 012-9645614
Fb/ Su AnNajah
emel butik.annajah@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan