Enter Keyword

Cara Tambah Income Untuk Surirumah Sepenuh Masa Macam Saya

Assalamualaikum wbt.

Sekarang ramai wanita dan ibu pilih untuk menjadi surirumah. Macam Ciksu sendiri, buat pilihan untuk jadi surirumah atas beberapa sebab.

Sebab utamanya ialah nak tengok anak membesar depan mata. Kalau boleh Ciksu tak nak perkembangan anak Ciksu orang lain yang tau dulu. Ye, Ciksu memang seorang ibu yang sentimental sikit. ☺

Sebab-sebab lain tu tak perlulah diceritakan disini. Heheh.

Bila dah lama-lama duduk rumah, terasa bosan pula. Yela, dari celik mata sampai tutup mata balik, asyik buat benda yang sama je. Apakah kita ditakdirkan hidup hanya untuk itu? Tidak!

Maka otak pun berputar ligat mencari idea apa nak dibuat dirumah ni. Akhirnya Ciksu memutuskan untuk menjebakkan diri dalam bisnes.

Percaya tak, sebelum berkecimpung dengan bisnes yang sekarang, Ciksu pernah buat macam-macam bisnes kecil-kecilan. Ye la, nama pun duduk di rumah. Jadi bisnes yang Ciksu buat memang semuanya home-based je lah.

Ciksu pernah jual brooch, jual gelang kristal (ambik dengan kawan), jual popia mini untuk raya, jual pakaian, ambik upah menjahit langsir (itu je reti), dan jadi dropshipper jual baju muslimah. Pengalaman banyak mengajar orang kata kan.

Hikmahnya, Ciksu dah tak berapa malu nak mulakan bisnes. Betul, nak mulakan sesuatu tu yang susah. Tapi bila dah mula, tak tergamak pula nak berenti.

Ciksu sangat seronok meniaga. Kepuasan tu tak boleh nak cerita. Lagi-lagi bila terjebak pula dengan bisnes online. Ciksu bermula dengan Facebook dan blog masa tu. Ciksu main redah je masa ni, takde apa-apa ilmu, semua zero tapi alhamdulillah dapat juga customer yang ramai, ada yang dari Brunei juga.

Hingga pada suatu hari, Ciksu 'dipinang' oleh seorang rakan di Universiti dulu, beliau ajak Ciksu buat bisnes Shaklee. Bagai orang mengantuk di sorong bantal rasanya masa tu. Pada awalnya Ciksu tolong dia jual aje. Ciksu dapat untung runcit.

Entah tiba-tiba ada customer yang nak jadi ahli dengan Ciksu. Rasa kelakar pulak. Ciksu tanya kawan Ciksu tadi, macam mana? Dia kata, akak jadi ahli dulu, baru boleh daftarkan dia.

Dengan penuh semangat Ciksu mendaftarkan diri, lepas tu daftarkan customer Ciksu tadi. Tahun 2012 masa ni. Maka jadilah Ciksu Pengedar Shaklee Bebas Berdaftar.

Alhamdulillah, memang tak toleh ke belakang lagi dah. Untung sangat Ciksu masuk ke grup yang betul. Memang banyak sangat benda yang Ciksu belajar. Dari hal bisnes sammmmpai bab-bab kesihatan ni.

Nak kata pro mengalahkan profesor tu idakla. Jauh panggang dari api. Tapi setiap hari hidup kita ada improvement walau sekecil biji sawi, itu dah cukup baik. Kan?



Kenapa Kena Ada Income Sampingan?

Setelah hampir 10 tahun jadi surirumah ni, Ciksu berpendapat, walaupun kita duduk dirumah, jadi surirumah, kita mesti ada income sendiri. At least ada simpanan sendiri. Ada banyak sebab Ciksu berpendapat macam ni.

1. Persediaan masa depan terutama apabila kita dah tiada tempat bergantung. Ciksu belajar dari pengalaman. Bila melihat ayah, abang ipar dan abang sendiri pergi menemui pencipta dalam umur masih muda, dalam waktu yang tak tersangka.

Kalau kita wanita berkerjaya makan gaji, insyaAllah takde khuatir sangat. Tapi kalau kita surirumah yang memang langsung tak tau nak buat duit, macam mana? Kena mulakan dari sekarang!

2. Pegang duit sendiri tanpa harapkan suami sedangkan suami terdesak juga. Sebagai seorang wanita, Ciksu tau kita ni ada banyak keinginan. Nak beli itu, nak beli ini. Tapi nak minta dengan suami kita malu. Suami punya gaji pun cukup-cukup aje. Itu pun kalau cukup.

Ciksu ada kawan, dia seorang doktor. Mula-mula dia berhenti kerja jadi surirumah dia happy sangat. Tapi 3 bulan je bertahan. Akhirnya dia kerja semula. Dia kata, tak boleh jadi surirumah, Tak syok takde duit sendiri. See???

3. Belajar berdikari. Bila ada duit sendiri lebih mudah kita nak berdikari. Tidaklah asyik tunggu suami je nak buat apa pun. Nak beli bawang pun susah kalau tunggu duit suami, apa lagi nak drive  sendiri ke kedai.

Memang ada banyak cabang-cabang bisnes yang boleh dilakukan oleh para surirumah di rumah. Antaranya
  • ambil upah jahit
  • berniaga kecil-kecilan dihadapan rumah
  • buat kuih frozen
  • jual kerepek
  • buat kuih dan hantar ke kedai makan
  • berniaga pasar malam
  • buat kek
  • buat coklat
  • ambil upah menggubah hantaran
  • jahit langsir
  • jahit baju
  • mengasuh
  • katering
dan macam-macam lagilah. 

Cuba tengok keliling dan cuba fikir apa barang dalam rumah atau apa kemahiran yang kita ada yang boleh kita jadikan 'modal' bisnes kita nanti. Modal disini bukan bermaksud duit tau. 

Sebenarnya kita boleh mula bisnes tanpa mengeluarkan modal yang banyak pun, tapi income tetap lebat, contohnya macam bisnes Shaklee.

Percaya tak, ramai yang buat bisnes Shaklee ni asalnya mereka yang cuma makan suplemen untuk diri sendiri dulu. Kemudian, mereka rasa seronok, kerana secara tidak sengaja terkulit cantik, termengandung, tersihat, tertak payah pergi klinik, tertak perlu makan ubat, dan banyak lagi ter-ter yang lain. Mereka cuma berkongsi kebaikan suplemen yang mereka makan dan kemudian ia menjadi urusan muamalah yang seronok dan membahagiakan.

Tak bahagia ke kalau kita dapat bantu orang-orang sekeliling atau kawan-kawan kita selesaikan masalah yang mereka ada? Tentulah bahagia sangat, kan? Orang yang paling banyak memberi adalah orang paling bahagia.

Kenapa Saya Pilih Bisnes Online Dengan Shaklee?

Disini, saya senaraikan 10 sebab kenapa saya masih dan setia dengan bisnes Shaklee

1. Sangat mudah untuk dilakukan. Saya tak perlu keluar kemana-mana. 24 jam masa saya hanya dirumah bersama anak-anak.

2. Produk berkualiti tinggi. Saya sangat yakin dengan produk yang ada laporan klinikal, ada kajian saintifik berterusan, ada jurnal, ada pengiktirafan di peringkat dunia, ada pengiktirafan halal, ada ujikaji bergred farmaseutikal, paling semulajadi, paling selamat dan paling berkesan.

3. Ada mentor yang guide tanpa jemu malah sanggup laburkan wang untuk sediakan fasiliti yang memudahkan kami menimba ilmu contohnya webinar (saya baru tau webinar ni kena bayar puluh ribu) tapi kami dapat guna tanpa bayar sesen pun.

4. Multilevel memberi. Kita sentiasa dalam keadaan memberi. Siapa yang paling banyak memberi (sedekah) insyaAllah banyaklah pahalanya. Memberi bukan setakat wang ringgit. Mengajarkan ilmu pun dapat pahala, nak pulak bila orang tu amalkan apa yang diajar. 

5. Tak perlu modal untuk buat stok. Saya menggunakan kemudahan yang pihak Shaklee offer iaitu courier service direct dari gudang ke rumah pelanggan selepas menerima order.

6. Ilmu free yang tak ternilai. Betapa tidak lokeknya para mentor kami yg bersusah-susah menghadiri kursus/seminar/kelas contohnya kelas blog dengan blogger terkenal (yang bernilai ribu ringgit), kelas marketing dengan DAO tapi mereka memberi pula ilmu itu kepada kami secara PERCUMA!

7. Insentif menarik. Naik rank ke Supervisor sahaja pun kita dah boleh dapat BONUS hingga RM2000! Ini purata. Untung runcit lain pula.

8. Tak perlu keluar jumpa orang dan tak perlu nak pujuk orang keluarkan duit beribu-ribu. 

9. Saya suka belajar dan Alhamdulillah dengan Shaklee macam-macam benda saya belajar. Tak ternilai.

10. Sebab saya sendiri dah rasa income 4 angka daripada bisnes ni. Oleh sebab itulah, saya menjemput surirumah buat bisnes ni..

Last but not least, Shaklee satu-satunya company nutrisi di dunia ni yang menjalankan LandmarkStudy. Apa itu LandmarkStudy, korang kena join ahli dulu, nanti akan dapat booklet mengenai LandmarStudy. Atau nak dapat gambaran awal tu, boleh la google dulu. Atau boleh ke landmarkstudy.com

Ia sangat mudah. Cuma perlukan kesungguhan untuk belajar dan kekuatan untuk melompat keluar dari zon selesa sedia ada yang takde la selesa mana pun sebenarnya.

Cuma RM79.50, pelaburan yang sangat berbaloi malah tak mendatangkan sebarang risiko. 

Kalau anda mencari-cari bisnes family-friendly, inilah dia...sekurang-kurangnya kita ambil satu langkah ke depan, kan?

Jom, hubungi Ciksu untuk sembang2 dan mendaftar keahlian bersama Shaklee,

012-9645614

ID Shaklee: 868994

2 ulasan: