Rabu, 12 November 2014

Grup Mak Tak Marah Anak Memang Betul-Betul Buat Saya Tak Jadi Marah

Hari ni kelakar.

Lepas selesai Majlis Graduasi Ammar tadi, kami terus menuju ke bandar Kuantan untuk selesaikan beberapa urusan.

Berjalan dengan budak-budak tau ajelah. Bawak baby yang belum dua bulan pulak tu kan. Dah la yang abang-abangnya pun boleh tahan. Ikutkan hati memang MS malas nak pergi, tapi urusan ni memang perlukan MS ada di situ.

Ok, selesai urusan pertama, kami ke Tabung Haji untuk buka akaun baby dan tambah duit abang-abangnya. Keadaan memang lengang, tak ramai orang pun.

Lepas suami selesai tulis borang untuk buka akaun, MS pun ke kaunter. Suami pula tulis borang masuk duit untuk dua orang lagi anak.

Yang Ammar duk tolak stroller baby. Boleh pulak dia tinggalkan adik tu dekat tengah2 ruang orang ramai pastu datang kat mama sibuk dia main skrin tepi meja kaunter.

Yang si Aqil pulak kelentang kelentung pijak tong sampah yang boleh ternganga mulut bila kita pijak kaki dia tu.

MS pulak sibuk2 la dengan borang tu semua. Sekali pandang belakang haa nah!

"Ammar kenapa tinggal baby sorang2 tu, kang orang bawak lari. Yang adik ni pulak Ya Allah apasal main tong sampah ni?"

Mula-mula memang nak marah, pastu geli hati pulak tengok perangai bebudak ni. Adoii.. yang sorang tu la jakun benor ngan tong sampah.

Sampai pegawai kat kaunter tu cakap,

"Dia tak pernah jumpa tu" sambil senyum-senyum. Dalam hati mama rasa macam, ok kena beli tong sampah macam ni satu agaknye.

Sebenarnya mama teringat kat grup facebook Mak Tak Marah Anak tu. Betul, tengok cerita mak-mak lain, semua budak pun sama. Buat apa kita nak marah. Memang tu sifat budak-budak yang lincah, cergas, aktif, sihat, bijak. Agaknya kalau anak kita sakit, kita tak sanggup nak marah, kan?

Bersyukurlah anak kita sihat boleh melompat, memanjat, bermain, berfikir, berimaginasi, belajar dan sebagainya. Bayangkan kalau anak kita sakit. Kita pun tak sanggup nak tengok.

Oleh itu mama mama sekalian, no no no! Tak mau marah marah anak lagi ok!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan