KRISIS PENYEMBUHAN- PETANDA BAIK UNTUK TUBUH ANDA

Assalamualaikum, salam sejahtera...

Hmm pernahkah anda rasa sakit2 badan, mengantuk, sakit kepala, tumbuh jerawat, kerap buang air, sembelit, atau tiba-tiba berasa kuat makan setelah mengambil makanan tambahan? Tahukah anda bahawa itu adalah simptom krisis penyembuhan?

Krisis penyembuhan atau healing crisis adalah tindak balas tubuh setelah anda mengambil makanan tertentu atau lebih tepat lagi makanan tambahan terutama vitamin dan mineral semulajadi seperti Shaklee. Ini bukanlah petanda buruk malah ia adalah petanda bahawa suplemen tersebut berkesan, cepat menyerap ke dalam sistem dan tubuh anda memberi tindak balas positif terhadapnya.

Bagaimana?
Tindak balas ini berlaku apabila tubuh kita yang  sudah terbiasa dengan tabiat pemakanan kita tiba-tiba diberi makanan atau suplemen berkhasiat yang sama sekali berbeza dengan khasiat sebelumnya. Tubuh yang diberi suplemen berkhasiat kemudian akan bertindak balas melalui satu jangka masa tertentu. Tubuh anda akan mula menyesuaikan diri dengan khasiat suplemen yang anda ambil tadi. Tindak balas yang berlaku ini dinamakan krisis penyembuhan.

Sewaktu jangka masa penyesuaian tersebut, kelihatan tubuh anda seperti didatangi penyakit malah ada juga penyakit2 yang pernah dilalui dulu muncul kembali. Biasanya ini akan terjadi beberapa hari, dan tubuh yang lemah atau lebih banyak kandungan toksin akan mengambil waktu yg agak lama untuk pulih.

Kenapa krisis penyembuhan boleh berlaku?
Ini sebenarnya disebabkan oleh toksin dan radikal bebas yang telah bertimbun di dalam tubuh kita untuk jangka masa yang lama- sisa-sisa, makanan berkimia, lemak dan stress, diet tak seimbang kurang tidur, antibiotik, ubat-ubatan, radiasi elektromagnet.

Suplemen dietary membantu mempertingkatkan sistem imun kita, kebolehan detoksifikasi serta pengawalan organ-organ kita.

Pada waktu2 detoksifikasi ini, kemungkinan anda dihinggapi 'sakit-sakit' sudah tentu ada. Simptomnya mungkin berbeza bagi setiap individu dan tempohnya di antara 1 hingga 2 minggu,

Semasa krisis pemulihan ini berlaku, minumlah banyak air (sekurang-kurangnya 3L), rehat secukupnya dan makanlah lebih sayur dan buah-buahan.

Selagi mana kita memahami ini adalah simptom pemulihan, kita akan mudah melalui fasa ini.

Antara contoh simptom pemulihan dan organ yang terlibat
Mata merah, gatal- tanda toksin tinggi di jantung, menandakan jantung dalam proses megawal selia

Selesema dan demam- proses detok oleh tekak, keasidan yang tinggi dalam tubuh

Bibir kering dan pecah- tahap toksin tinggi dalam perut

Nafas berbau- mengawal selia perut untuk detoksifikasi

Jerawat- Stress utk jangka masa panjang, tidur lewat, diet tidak betul, dan malnutrisi. Menandakan proses detoksifikasi oleh hati, usus dan endokrin yg mengawal selia

Rambut gugur- fungsi ginjal lemah

Pening- mengawal selia anemia atau tekanan darah tak stabil

Kencing keruh, kuning-  normal apabila memulakan dietary suplemen. tubuh sedang mengalami penyesuaian dan mengawal selia. Mesti minum banyak air

Sembelit- pengeluaran toksin dari usus kecil

Kentut- mengawal selia sistem pencernaan dan simptom peningkatan bakteria yg mesra

Oleh yg demikian, janganlah anda risau dan khuatir jika menghadapi simptom2 penyesuaian tersebut. Ini menandakan yang tubuh anda sedang bekerja keras untuk memperbaiki dirinya semula.

Teruskan mengambil suplemen tersebut kerana jika anda berhenti di tengah jalan dan mengambilnya semula, proses penyesuaian tersebut akan berulang semula.

**Pastikan anda minum banyak air supaya nutrien dapat diserap dengan sempurna dan proses detoksifikasi berjalan dengan lancar.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan