Enter Keyword

VITAMIN SEMULAJADI VS VITAMIN SINTETIK

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Alhamdulillah, saya baru saja makan vitamin semulajadi hari ini. Vitamin semulajadi? Ada vitamin tak semulajadi ke??

Jawapannya YA, ADA!

Secara umumnya, vitamin boleh dibahagi kepada tiga jenis:-

a) Sintetik- dihasilkan dikilang, dari bahan-kimia yang digabungkan supaya membentuk sebatian yang mirip vitamin semulajadi.
b) Organik- nutriennya diambil dari bahan-bahan semulajadi, namun prosesnya masih lagi melalui pembuatan vitamin sintetik
c) Semulajadi- semuanya diambil dari bahan semulajadi, proses pembuatannya tidak dicampur dengan mana-mana co-faktor seperti pengawet, pewarna, perasa tambahan dan kosnya terlalu tinggi sesuailah untuk mengekalkan keasliannya.

Masih lagi tak faham? Ok, saya beri analogi mudah untuk anda fikirkan

1. Vitamin sintetik: buah plastik

2. Vitamin organik: jus buah dalam pek

3. Vitamin semulajadi: buah-buahan sebenar

Bezanya, buah plastik, contohnya oren, masih kita panggil oren, tapi ada ke khasiat oren di dalamnya? TIADA.

Jus buah dalam pek, walaupun bermacam jenama, rasa pun lain-lain kan? Ada yang lebih rasa oren, ada yang lebih rasa gula, tapi khasiatnya bagaimana? Dah tentu berbeza-beza juga.

Buah oren sebenar? Dah tentu-tentulah khasiat oren ada di dalam buah sebenar itu.

Sekarang dah nampak bezanya kan?

Jom kita kenal lebih lagi perbezaan antara vitamin sintetik dan vitamin semulajadi..

Perbezaan paling ketara
Vitamin semulajadi:
Vitamin dan mineral yang terdapat di dalam vitamin semulajadi adalah ekstrak dari bahan-bahan semulajadi dengan menyingkirkan serat2 yang tidak perlu.

Vitamin sintetik:
Ia dihasilkan tanpa perlu menuai tumbuhan atau bahan-bahan yang semulajadi, kerana pembuatannya hanya mencampurkan sebatian kimia tertentu untuk mendapat sebatian yang diingini, sebab itu ia lebih murah!

Kontroversi
Vitamin semulajadi:
Lebih baik diambil sebagai suplement (menurut Dr. Ben Kim) kerana vitamin dan mineral yang terkandung di dalamnya membantu tubuh anda untuk menggunakan vitamin tersebut. Contohnya, bioflavonoid yang ada di dalam vitamin C membolehkan vitamin C itu bertindak lebih aktif terhadap tubuh badan.

Vitamin sintetik:
Vitamin C sintetik TIDAK mengandungi flavonoid. Oleh itu ia mengambil flavonoid dari takungan tubuh anda. Jika tubuh anda tidak cukup bahan itu, tubuh akan membuang lebihan vitamin C itu. Oleh itu, anda perlu melengkapkan diet berkhasiat anda supaya vitamin C tadi (atau apa2 vitamin yang anda makan) boleh berfungsi dengan baik. Jadi apa perlunya anda makan vitamin tambahan??

Kesan kepada tubuh
Vitamin semulajadi:
Vitamin natural mengambil intipati dari bahan2 semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan2 yang perlu, walaupun bukan bahan utama dalam vitamin tersebut. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dlam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang atau batu buah pinggang.

Vitamin sintetik:
Vitamin sintetik, oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, maka kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena ambil magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.



Macam mana nak tahu?


Betul, kita tak akan tahu kalau tak diberitahu. Saya nak bagitahu, kebanyakan vitamin yang dijual di farmasi atau pasaraya adalah sintetik. Walaubagaimanapun, kedai barangan semulajadi atau jaringan outlet kesihatan ada menjual vitamin semulajadi. Anda cuma perlu perhatikan label kandungan bahan pada botolnya sahaja. Vitamin sintetik biasanya akan ditulis sebagai "vitamin c", vitamin semulajadi akan ditulis nama bahan semulajadi yang terkandung misalnya "ekstrak limau tang".




Kenapa SHAKLEE??



  • Semulajadi dan asli dari alam
  • Sentiasa selamat -350 ujian pada setiap ramuan baru, 80,000 ujian kualiti setahun untuk memastikan ketulenan dan keberkesanan produk.
  • Sentiasa berkesan- Testimoni oleh berjuta-juta pengguna, yang terdiri daripada atlet dunia, penjelajah dunia, malah insan biasa yang ingin hidup lebih sihat dan lebih produktif.
  • Sentiasa mesra alam- 50 tahun menjadi peneraju dalam pergerakan alam sekitar,syarikat pertama di dunia diiktiraf sebagai Climate Neutral.
  • Pengiktirafan HALAL- oleh ISA (Islamic Services of America) dan Jakim.
Oleh itu, janganlah ragu-ragu lagi..dapatkan vitamin semulajadi yang terbaik didunia. Hubungi saya, Su (013-2369434) untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut.

INGAT!! Anda yang berhak menentukan apa yang terbaik untuk diri anda, bukan orang lain.


Sementara itu, jom nikmati pemandangan alam semulajadi yang amat mendamaikan ini...


Credit to: Mama Aiman
               Mommy Lina
               MamaIna
               Riza Afzan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan