Jumaat, 2 Mei 2014

Resepi: Gulai Kari Ikan Paling Mudah Di Muka Bumi Tapi Sedap!

Dah lama MS tak pos resepi.

Petang ni MS nak share resepi yang paling mudah di muka bumi khususnya untuk mereka yang memang tak reti langsung memasak tapi tergedik-gedik nak masak gulai kari untuk asben tersayang.

Ambil pen dan kertas..silakan salin

Bahan-bahan:

Ikan 3-4 ketul (apa-apa ikan pun boleh-tenggiri, tongkol, ikan merah etc)
Rempah tumis 4 sekawan/sepeket (kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, cengkih)
Serbuk kari ikan (3-4 sudu)- bancuh sikit dengan air
Serbuk cili (kalau tak mo pedas tak perlu bubuh)
Santan
Daun kari
Bendi (4-6 biji)
Tomato - 1 biji (potong2)
Cili hijau (4-6 ulas)
Air asam jawa
Garam

Bahan tumbuk sampai lumat:
Halia 1/2 inci
Bawang putih 2-3 ulas
Bawang merah 1-2 ulas

Cara Membuatnya:

1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk

2. Tumis rempah tumis, bahan tumbuk dan daun kari setangkai hingga garing

3. Masukkan bancuhan serbuk kari dan serbuk cili. Gaul sampai garing / pecah minyak.

4. Masukkan air asam jawa

5. Masukkan ikan

6. Masukkan santan. Kacau sentiasa supaya santan tak pecah lemak. Kepekatan kuah tu ikut citarasa masing-masing. Kacau hingga menggelegak

7. Masukkan bendi, tomato, cili, garam

8. Apabila rasa dah sedap, bendi dah agak-agak lembut, tutup api dan bolehlah dihidang

Senang giler kan?? Ini hasilnya...


Gambar pun dalam periuk lagi..

Ok, adik-adik..selamat mencuba!!!

P/S: kalau asben kata sedap bagitau MS ye. kalau dia kata tak sedap memang salah adik la! hakhak..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan