Isnin, 26 Mei 2014

Petua Berhenti Merokok Cara Pantas Dan Berkesan!

Oleh kerana rokok telah di fatwakan haram  oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan, maka ramailah kaki perokok ingin berhenti merokok.

Selain haram, rokok adalah punca banyak masalah kesihatan. Merokok umpama membunuh diri dengan cara yang paling 'halal' dan 'tak bersalah'. Ye la.. kalau pegi terjun bangunan nampak sangat takde imannya. Mati slow-slow dengan merokok sape nak kisah. Ye tak??

Dah la hidup asyik kena kutuk aje. Selfish la, bunuh orang sekeliling la, penyebab isteri sukar hamil la, pencemar alam sekitar la, penyebab orang sekeliling mati cepat la, memenuhkan hospital dengan sakit dia tu, bau mulut yang busuk dan sebagainya.. Kesian..kesian..kesian.



Tapi kan, saya tabik la perokok ni. Walaupun orang kata rokok tu haram, orang marah-marah tapi dorang selamba je kan. Memang hati kental lah perokok ni. Hati kental ke hati dah mati wallahua'lam la kan. Tapi ada kemungkinan juga hati dorang ni dah mati. Sebab:

1. Roh dipenuhi dengan benda-benda haram

2. Organ hati memang dah tak berfungsi nak menapis segala dadah yang masuk bertahun-tahun tu. So secara tak langsung kemungkinan perasaan dorang pun dah mati.

Bagi perokok yang dah insaf, nak kembali ke pangkal jalan, ini ada beberapa petua saya nak bagi yang kalau korang istiqomah memang boleh berhenti merokok dalam masa sangat singkat.

1. Jangan beli rokok

Kalau pergi kedai nak beli rokok, buat-buat la terbeli gula-gula mentos. Pastu dah sampai rumah buat-buat la cakap "alamak..nak beli rokok tadi, lupa pulak. Esok jelah"

Dan hari esok pun ulangi teknik yang sama. Dan esoknya, dan esoknya lagi. Sampai korang fedap nak pergi kedai.

2. Sibukkan diri dengan perkara lain

Contohnya jika terasa nak merokok, cepat-cepat bangun, pergi dapur, buka peti ais, ambil air kosong atau apa-apa makanan. Makanlah lambat-lambat dan jangan fikir pasal rokok langsung!

3. Berzikir

Merokok dah la haram, tak mendatangkan hasil. Daripada terkumat-kamit hisap rokok, baik terkumat kamit zikir. Yang paling simple Istighfar. Tiap kali keinginan merokok datang, cepat-cepat Istighfar. Buat 100 kali. Sebut 'Astaghfirullahaladzim..allazi lailaha illa huawwal hayyul qayyum waatuubu ilaih'. Buat berlagu-lagu sikit macam dalam Astro Oasis tu.

Istighfar ni kita memohon keampunan Allah. Syaitan duk hasut-hasut kita "merokoklah..merokoklah". So kita istighfar supaya tak terikut2 dengan hasutan syaitan tu. Syaitan tu memangla..dia suka sangat kita ni jadi geng dia masuk neraka.

4. Kuatkan hati dan semangat

You can do it! Eceh.. Sebenarnya mindset je. Betul tak? Kalau kita fikir 'aku boleh hidup sihat bebas rokok' maka boleh la. Kalau asyik fikir 'ishh tak boleh la takde rokok' maka tak boleh la.

Yang ni kena banyak tonton rancangan Reset Minda Prof. Muhaya tu.

5. Solat dan doa

Selalulah pergi masjid untuk solat jemaah. Lepas tu lengah-lengahkan waktu balik. Kat masjid takde orang merokok kan? Lepas solat tu doa la sungguh-sungguh supaya Allah kuatkan hati kita untuk berhenti merokok.

6. Fikirkan kesannya pada anak cucu cicit dan zuriat keturunan kita

Bahan kimia dan dadah yang masuk dalam badan, akan jadi sebahagian daripada sel kita. Benda-benda tu pun bercampur dalam darah. Bayangkan bila kita ada anak, kita mewariskan gen 'haram' kepada zuriat keturunan kita. No wonder sekarang banyak masalah sosial, zina, rogol etc kan? Terfikir tak puncanya dari bahan haram yang kita bagi pada isteri dan anak-anak kita? Nauzubillahi min zalik.

Kita kerja dah elok dah, halal semua tapi sebab rokok nak sekotak itu berjaya merosakkan seluruh keturunan kita. Serius saya pulak yang ngeri. Kalau sayangkan keturunan, pleaseeee berhenti merokok.

Tahu tak sejarah asal rokok ni?


Orang kita ni main belasah je kan.. ikuuuttt je semua benda yang datang dari luar. Orang tu puja roh kau! Jin kan suka asap. Asap kan makanan jin. Kalau korang rajin study, baca buku, kemungkinan lagi banyak lagi fakta tentang rokok yang korang akan jumpa.


Ini petikan dari buku. Wallahu a'lam.

7. Makan Vivix Shaklee

Dah raaaammmaiiii sangat yang 'terpaksa' berhenti merokok lepas makan Vivix ni. Sebenarnya tujuan asal dorang makan Vivix bukan sebab nak berhenti merokok. Tapi nak turunkan kencing manis, nak tenaga, nak kawal darah tinggi, nak sihatkan jantung, nak awet muda. Alih-alih bila dah minum Vivix tu rokok rasa pahit. Memang tak boleh masuk mulut dah.



Kiranya kalau korang ambil Vivix ni, memang korang akan berhenti merokok dengan pantas! Daripada bakar duit beli rokok, baik beli Vivix. Banyak manfaat boleh korang dapat.

Kenapa Orang Merokok? (Baca: ketagih merokok)

Sebab seseorang itu merokok terpulang pada individu. Tetapi, apabila seseorang itu mula merokok, dia mula menjadi ketagih. Apabila dah ketagih, ia jadi satu tabiat dan kemestian yang tak boleh ditinggalkan! Ini kerana tembakau yang ada dalam rokok mengandungi dadah yang powerful iaitu nikotin.

Apa itu Nikotin?

Rokok memang direka cipta supaya pengamalnya dapat merasai kesan nikotin. Nikotin cuma mengambil masa 10 saat untuk sampai ke otak selepas disedut. Nikotin menyebabkan ketagihan sama seperti dadah jenis heroin dan kokain.

Nikotin adalah dadah peransang yang mampu meningkatkan kadar denyutan jantung, memberi kesan kepada otak dan sebahagian tubuh. Perokok jadi 'high' kerana nikotin mencetuskan pembebasan dopamine dalam otak- chemical yang buat seseorang rasa 'syok' macam di syurga. Sebab tu juga, seorang perokok selalu bagi jawapan ''aku merokok sebab nak hilangkan stress''.

Simptom ketagihan pada rokok (dinamakan withdrawal symptoms):
  • rasa lapar
  • cepat marah /panas baran (irritability)
  • cemas (anxiety)
  • hilang tumpuan dan fokus
  • tidak cukup rehat dan tidur terganggu
Menarik tentang rokok!

Telah separuh yang maut akibat penyakit berkaitan rokok! Satu pencapaian yang hebat bagi pengeluar rokok! Maka, untuk mencapai target yang lebih tinggi, rokok tidak putus dihasilkan dan dijual. Pengeluar ada target nak gantikan mereka yang maut tadi dengan perokok baru. Jika korang seorang perokok, tahniah! korang adalah pengganti yang mereka cari-cari.

Pengeluar rokok memang sasarkan perokok dari kalangan pelajar dan orang muda. Sebab itu rokok direka cantik, menarik, glamer dan fashionable. Maklumlah orang-orang muda kan suka bergaya dan 'image conscious'

Sekarang,di UK (dan hampir kebanyakan negara) telah mengharamkan pengiklanan rokok. So pengeluar akan reka taktik baru pula supaya rokok terus diminati. 

Bagaimana Vivix Boleh Berhentikan Ketagihan Merokok?

Dengan impak 4 mekanisme, Vivix membantu mengaktifkan pengawalan utama genetik yang menolong melambatkan penuaan pada tahap sellular (DNA)

1. Vivix membantu mengurangkan kesan ketagihan kepada nikotin

Mereka akan rasa malas nak merokok ataupun ada yang berhenti serta-merta.

2. Kandungan antioksidan yang sangat tinggi

Merokok menyebabkan pembebasan radikal bebas dalam badan yang boleh menyebabkan kanser. Antioksidan membantu melawan radikal bebas tersebut

3. Vivix membantu membaik pulih sel dan organ yang rosak akibat timbunan bahan kimia dan toksin berbahaya daripada rokok

4. Vivix menggalakkan pembentukan mitokondria yang menjana tenaga tahap sel.

Sel-sel perokok yang mati dan lemah kembali di aktifkan

5. Vivix dengan ramuan berkuasa, 10kali lebih kuat dari resveratrol akan melambat penbentukan protein AGE. (penimbunan protein AGE merosakkan keutuhan sel, memendekkan jangka hayat sel dan mempercepatkan penuaan.)

Itu baru lima, hakikatnya kena rasa dan cuba sendiri dulu..kemudian alamilah perbezaan pada tahap kesihatan masing-masing.

Lelaki dalam video ni, yang mula merokok daripada umur 14 tahun. Dia mencuba pelbagai cara untuk berhenti dan akhirnya apa dia buat sampai terberhenti merokok?




Kalau korang sayangkan diri sendiri, sayangkan isteri, anak, keluarga SERIUSlah untuk berhenti merokok!!



Dapatkan  Vivix berserta panduan dan cara makan Vivix eksklusif dengan saya:

iR Suhaila (ID 868994)
SMS/WhatsApp: 012-9645614




1 ulasan:

  1. saya berusia 29thn dan ingin berkahwin,dan saya seorang perokok.mula merokok sejak 16thn lagi secara sembunyi bersama kawan2.dan pada umur 21thn saya semakin kuat merokok dan mula rasa ketagih bila x merokok.saya semakin berani merokok ditempat terbuka dan merokok dirumah dan akhirnya diketahui oleh keluarga saya.pada mulanya mak bapa saya amat marah krn saya anak permpuan.dan saya cuba berhenti merokok depan mereka.dan bila saya menyewa rumah bersama kawan2 di kl saya masih juga merokok.akhirnya mak bapak saya xkisah lagi dgn tabiat merokok saya krn saya sudah bekerja.bapa saya juga seorang perokok.dan bila umur saya mencecah 25thn saya mula berani merokok depan mak bapa saya.dan sekarang saya rasakn saya semakin matang dn ingin berhenti dari terus merokok.boleh xmembantu..

    BalasPadam