Khamis, 12 Mac 2015

3 Cara Merawat Gastrik Kronik Tanpa Ubatan Berbahaya

Assalamualaikum...

Penyakit gastrik adalah salah satu penyakit yang agak 'popular' juga dikalangan kita. Selalu kita tengok orang sakit gastrik mesti terbaring, pegang perut yang pedih dan ada juga yang sampai pengsan.

Seperti Puan Farahana yang menderita sakit gastrik bertahun-tahun. Cuba dengar pengalaman dia apabila di 'serang' gastrik. Sama tak macam korang?



Adik perempuan saya juga ada penyakit gastrik. Kerapkali dia ke klinik ambil ubat serta MC. Teruk juga rupanya penyakit ni ye. Sengugut pun dah sakit, kalau gastrik entah macam mana pula agaknya.

Gastrik ni sebenarnya ialah kesakitan yang berlaku akibat keradangan pada dinding perut yang dikenali sebagai mukosa gastrik.

Simptomnya seperti yang saya ceritakan tadi la. Malah ada yang sampai loya, muntah-muntah, kembung dan sakit di bahagian abdomen.


Ada banyak punca boleh terjadinya serangan pedih ulu hati termasuklah kekurangan vitamin B12, jangkitan bakteria H.pylori, terlalu banyak mengambil ubat-ubatan, terlalu banyak makan makanan berasid yang masam-masam, pedas serta minuman bergas.

3 Herba Magik

Pesakit gastrik seeloknya tidak membiarkan perut kosong terlalu lama. Selain tu, kena kurangkan makanan yang berangin dan mesti makan makanan berkhasiat.

Antara herba magik yang boleh digunakan untuk merawat gastrik ialah halia, peppermint (daun pudina) dan bunga kekwa (Chamomile).

1. Halia
Halia ada sifat anti-inflamatori dan anti-bakteria. Oleh itu ia dapat membantu mengurangkan inflamasi pada mukosa gastrik, melawan jangkitan, membuang angin, meredakan sakit perut, ketidakdahaman, kembung dan loya.

Caranya, rebus beberapa hiris halia sehingga mendidih. Tapis dan minumlah airnya sebagai teh 2-3 kali sehari selama seminggu. Atau boleh juga dicampurkan dengan madu.


2. Peppermint / Daun pudina
Seperti halia, pudina juga mempunyai sifat anti-inflamatori, anti-bakteria serta anti-spasmodic. Sifatnya yang lembut dapat mengurangkan keradangan dan pembengkakan pada dinding perut.

Ia juga dapat membantu mengurangkan rasa loya, ketidakhadaman dan pedih ulu hati.

Gunakan daun pudina sebagai salad, sup atau smoothies dan boleh dikunyah begitu saja.


3. Teh chamomile
Teh chamomile kaya dengan minyak pati yang bermanfaat untuk salur penghadaman, Ia dapat membantu melegakan kesakitan, membuang angin, dan mengurangkan keradangan perut serta ulser.

Caranya letakkan 1-2 sudu bunga chamomile kering ke dalam air panas. Tapis, dan minum air nya bersama madu beberapa kali seminggu


3 Makanan Nutrisi 'Magik'

Seperti Puan Farahana yang hanya mengamalkan tiga makanan ini sahaja pun, beliau mampu pulih dari penyakit gastrik secara 'tak sengaja'. Jom kita tengok, apa yang Puan Farahana makan ni?

1. ESP
Protein soya (non-GMO) ini sangat bagus diminum sebagai sumber tenaga bagi menggantikan susu (susu tidak begitu bagus untuk pesakit gastrik). Selain itu ia membantu membina semula sel-sel di lapisan mukosa perut yang rosak dan menipis akibat makanan berasid yang kita makan.

2. Ostematrix
Sumber kalsium yang turut di lengkapi dengan magnesium dan vitamin D serta bersifat alkali ini elok di ambil untuk meredakan kesakitan saraf dibahagian perut. Ia juga memperbaiki hiperaktiviti perut dengan itu mengurangkan masalah gastrik.

3. Peppermint Ginger Plus
Mengandungi 4 ramuan herba utama seperti halia, pudina, biji adas dan cekur manis yang amat membantu dalam masalah pencernaan, ketidakhadaman, pedih ulu hati, kembung perut, angin serta membantu dalam masalah alergi pada saluran usus.

Sebenarnya memang dah ramai pun sembuh dari penyakit gastrik (dengan izin Allah) lepas makan ESP, Ostematrix dan Peppermint Ginger.

Macam adik saya, katanya dah lama tak sakit gastrik lepas amalkan ESP.

Jadi kalau tak nak menderita terlalu lama lagi, sebelum jadi gastrik yang lebih kronik sampai kena bedah-bedah, baiklah cepat-cepat rawatnya.

Tak susah pun! Cuma tukar apa yang kita makan. Senang kan??

Ambil makanan berkhasiat Shaklee kemudian rasailah perubahan demi perubahan yang sangat best!

Untuk order atau sebarang pertanyaan, boleh hubungi saya segera ;)

~Suhaila Budin~
SMS/WhatsApp: 012-9645614
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan