Enter Keyword

Cara Meningkatkan Kesuburan Lelaki Untuk Cepat Dapat Anak

Pasangan yang sudah berkahwin pasti ingin sangat cepat mendapatkan cahaya mata.

Selalu yang risau bab-bab kesuburan ni ialah kaum wanita. Sebab sangat normal fitrah seorang wanita kalau lambat dapat anak mula lah dia rasa something wrong dengan diri dia.

Sebenarnya TIDAK.

Pada akhir zaman ni, probability untuk tidak subur bagi kedua-dua lelaki atau wanita sama je. So lelaki jangan rasa bila isteri tak hamil-hamil, itu 100% salah isteri. Tidak sama sekali.


Ada banyak punca lelaki kurang subur. Antaranya ialah:

1. Masalah berat badan
2. Toksin berlebihan
3. Merokok
4. Kurang nutrisi dan vitamin tertentu
5. Stress melampau

Sebelum ni saya pernah menulis tentang makanan super yang amat membantu kesuburan lelaki dan wanita.

Kali ini saya nak kongsi secara spesifik vitamin atau nutrisi manakah yang sangat penting untuk di ambil oleh kaum lelaki supaya dapat mempercepatkan proses mendapat cahaya mata.

Vitamin E

Pengambilan vitamin E sangat disyorkan untuk lelaki bagi tujuan menggalakkan kesuburan. Level vitamin E yang rendah sering dijumpai pada lelaki yang ada masalah kesuburan.

Vitamin E membantu meningkatkan kesuburan lelaki dengan menggalakkan penghasilan sperma yang sihat dari segi bentuk dan pergerakannya. Ini bermakna sperma bergerak lurus ke depan dan tidak sesat. Kualiti sperma yang bagus akan mempercepatkan proses persenyawaan berlaku.

Vitamin E juga dapat membantu menurunkan risiko sperma yang tidak sihat yang biasanya boleh menyebabkan kecacatan janin dan keguguran.

Kajian menunjukkan lelaki yang di beri suplemen vitamin E berserta selenium dapat meningkatkan kualiti air mani dan mempunyai kesan bermanfaat terutamanya kepada motiliti (pergerakan) sperma.


Zink

 Zink adalah faktor utama dalam kesihatan reproduktif. Zink memainkan peranan mengaktifkan lebih daripada 200 enzim dalam badan supaya ia boleh bekerja dengan baik dan lancar. 

Tanpa zink, sel tidak dapat membahagi dengan sempurna, aras hormon estrogen dan progesteron tidak seimbang dan sistem reproduktif tidak dapat berfungsi dengan baik.

Bagi lelaki, peningkatan aras zink dapat membantu dalam meningkatkan penghasilan sperma, memperbaiki bentuk, fungsi dan kualiti serta menurunkan risiko ketidaksuburan.

Aras zink yang rendah boleh menyebabkan:

1. Sperma yang tidak matang yang mana ia tidak kuat serta tidak dapat melalui perjalanan jauh melalui vagina, serviks dan uterus lalu tidak berupaya menembusi sel telur.

2. Perubahan kromosom yang boleh menyebabkan chromosomal defects pada sperma dimana keguguran boleh berlaku walaupun persenyawaan dan penempelan berlaku.



Vitamin C

Vitamin C sangat penting dalam meningkatkan kesuburan lelaki. Ia melindungi sperma daripada kerosakan DNA, mengurangkan risiko keguguran dan chromosomal defects, serta mengurangkan kerosakan sperma akibat serangan radikal bebas.

Kajian menunjukkan aras vitamin C yang rendah boleh menyebabkan bilangan sperma yang sedikit, sel sperma yang cacat dan tidak sihat.

Bagi seorang perokok, aras vitamin C dalam tubuhnya akan turun secara mendadak. Sebab itu juga ramai lelaki yang merokok agak sukar mendapat cahaya mata. Dengan pengambilan vitamin C, ia dapat mencegah penggumpalan sperma (sperm agglutination) dengan itu sperma akan bergerak dengan lancar semula.


Tidak dapat dinafikan lagi, pengambilan nutrisi yang betul sangat membantu kejayaan suami dan isteri untuk hamil. Pakar-pakar kesuburan dan sakit tuan juga turut mengesyorkan pengambilan vitamin penting ini sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum anda berusaha untuk mendapatkan cahaya mata atau melakukan prosedur berkaitan.

Paling penting, berhenti merokok (jika anda seorang perokok), turunkan berat badan, serta amalkan diet yang sihat diikuti pengambilan nutrisi yang betul.

Dapatkan set ini segera berserta khidmat nasihat percuma! Jangan tunggu lebih lama, hubungi:


012-9645614

ID Shaklee: 868994


1 ulasan: