Enter Keyword

KRISIS PENYEMBUHAN : HADAPI DENGAN SABAR

Assalamualaikum, salam sihat semua..

Sekali lagi saya membawakan topik krisis penyembuhan. Bukan apa, sebab saya kerap di tanya tentang "tindak balas tubuh" selepas mengambil suplemen. Seringkali mereka yang menghadapi krisis penyembuhan selepas mengambil suplemen khususnya Shaklee (sebab ia supplemen semulajadi yang mudah meresap ke dalam sistem dan cepat memberikan kesan) akan berasa susah hati, down dan stress selepas keluar tanda2 seperti krisis penyembuhan. Akhirnya, pengambilan suplemen dihentikan, dan tubuh kembali kepada keadaan asal (tanpa sempat diperbaiki).


Adakah krisis penyembuhan ini wajib atas setiap individu? Tidak juga, ada individu yang mengambil suplemen tanpa merasai apa-apa tindak balas penyembuhan. Namun, bagi saya, adalah bagus sekiranya kita mengalaminya kerana ini menandakan tubuh kita berada dalam keadaan sihat dan mampu bertindak balas dengan suplemen. Hasilnya, kita akan berasa lebih sihat, dan puas setelah tempoh penyembuhan itu berlalu.

Dr. John Whitman Ray menjelaskan hukum krisis penyembuhan:


LAW OF HEALING CRISIS:
"A healing crisis will occur only when an individual is ready both physiologically and psychologically. The basic foundation for all healing is nutritional preparedness. A healing crisis will begin from within out, in reverse order chronologically as to how the symptoms have appeared, tempered by the intensity of the trauma. The individual will have the opportunity to re-experience each trauma, both physiological and psychological, beginning with the trauma of least severity. It must be recognised that traumas involving emotions, which include all traumas, will be released in order, beginning with unconsciousness, then apathy, grief, fear, anger, pain and eventually enthusiasm (love), in conjunction with the appropriate word patterns for each emotion and thought pattern (sensory memory) which are accessible at each level. Unconditional love and unconditional forgiveness are the keys to apply and transmute any resistance at any level, once these resistances are brought to view through the application of the laws of love, light and perfection.



Berbeza dengan ubat, selepas mengambilnya, simptom2 penyakit akan segera hilang. Tiada tindak balas lain yang berlaku. Namun perlu diingat bahawa, ubat hanya mengurangkan simptom2 penyakit tersebut tetapi tidak menyembuhkannya. Sebab itu selepas kesan ubat itu habis, simptom penyakit akan muncul semula.

Bagaimana menghadapi krisis penyembuhan?
Kita perlu faham bahawa tubuh kita sedang dalam proses baik pulih. Berikan tubuh kita masa dan berikan masa terhadap suplemen yang kita ambil itu menjalankan kerja-kerjanya. Tidak dinafikan bahawa sesetengah orang akan berasa sangat 'teruk' apabila menghadapi krisis ini. Tapi percayalah, semuanya dari dalam minda kita sendiri. Fikir positif, ambil masa untuk merehatkan diri, minum banyak air dan percaya kita akan pulih dari penyakit, InsyaAllah tiada yang menakutkan lagi untuk kita hadapi.

Sabar menghadapi krisis penyembuhan yang sementara lebih baik dari menghadapi sakit yang tak berkesudahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan