Enter Keyword

"YO-YO EFFECT" -KESAN YO-YO DALAM KITARAN DIET

Assalamualaikum, salam sejahtera..

Ramai orang ingin menurunkan berat badan. Mengambil suplemen diet, bersenam, atau berhenti langsung mengambil makanan berat mungkin salah satu cara yg biasa di amalkan.

Persoalannya, kenapa kebanyakan diet sering saja GAGAL?

SEBAB:

  1. Kekurangan nutrisi
  2. Jadual makan yang sukar untuk mengikuti
  3. Hasil yang lambat
  4. Kandungan produk tidak selamat
  5. Metabolisme menjadi rendah
  6. Tidak tahu cara yang betul
Akhirnya, kita hilang sabar, kepercayaan dan harapan. Amat menyedihkan...
YO-YO EFFECT

Yo-yo effect
Istilah yg diperkenalkan oleh Kelly D. Brownell dari Yale University.
Merujuk kepada keadaan di mana pergerakan turun naik seperti yo-yo dalam amalan diet penurunan berat badan.
Mereka kelihatan berjaya menurunkan berat badan, namun menghadapi masalah untuk mengekalkannya dalam jangka panjang; lalu penambahan berat berlaku semula. Kitar berulang apabila diet kembali diamalkan  untuk menurunkan berat badan.

Sebab dari amalan pemakanan yang tidak betul
Anda ingin diet, lalu anda menolak beberapa jenis makanan contohnya seperti nasi. Selepas beberapa lama, akibat dari diet yang melampau, anda berasa tertekan dan letih lalu anda kembali mengamalkan tabiat makan yang lama dengan perasaan marah kerana  berat anda gagal turun walaupun dengan diet ketat. Dan biasanya emosi berlebihan sering menyebabkan seseorang makan lebih banyak lalu penambahan berat badan berlaku semula.

Sebab tidak tahu bagaimana fisiologi tubuh semasa diet
Pada kebanyakan diet, kita akan kehilangan lemak dan otot. Apabila kita kehilangan otot, kita hilang keupayaan untuk membakar lemak, lalu metabolisme menjadi rendah.

OTOT=METABOLISME

Apabila kita tidak meneruskan lagi diet tersebut, kita tidak boleh membakar kalori seperti yang kita lakukan sebelum ini. Sebaliknya, berat badan akan bertambah berat. Kitaran ini berulang setiap kali kita meneruskan diet. Inilah sebab sebenar terjadinya kesan yo-yo.

Bagaimana diet yang betul dan berkesan?
Diet yang betul haruslah mempunyai ciri-ciri:
  • Mampu mengekalkan jisim otot tanpa lemak
  • Mampu menyokong metabolisme dan memberi kepuasan
  • Hilang berat apabila kehilangan lemak, bukan otot
  • Membantu mengatasi rasa lapar
Program diet berkesan haruslah mempunyai:
1. Berlaku pemecahan lemak
Lemak yang tidak diperlukan mestilah dipecahkan terlebih dahulu. Lemak di pecahkan dengan cara mengambil suplemen pemecah lemak seperti Lecithin Shaklee yang bertindak sebagai 'pembersih' salur darah, mempercepatkan pembakaran lemak, membantu mengemulsi  dan metabolisme lemak, kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.

2. Pengangkutan toksin/lemak yang dipecahkan keluar dari tubuh.
Setelah lemak di pecahkan, ia perlu diangkut keluar dari tubuh. Apabila toksin terlampau banyak dan tidak di keluarkan dari tubuh, ia menyukarkan penyerapan nutrien daripada pengambilan makanan tambahan ataupun diet harian. Shaklee mempunyai agen pengangkut yang berkesan seperti Herb-lax dan Alfalfa complex.

3. Pembinaan otot
Adalah penting untuk mengekalkan otot selepas anda memecahkan lemak. Ini kerana otot berperanan penting untuk meningkatkan metabolisme badan bagi pembakaran lemak. Pernahkan anda lihat orang yng berdiet tapi tubuhnya kelihatan 'flabby' atau menggeleber kerana otot turut hilang semasa proses menurunkan berat badan? Sebenarnya orang itu cuma kehilangan otot namun berat tidak diturunkan. ESP dan Cinch Shakes bukan sahaja membantu anda mengatasi rasa lapar, menurunkan berat malah mampu memelihara otot yang sihat.

Jika anda ingin berdiet dan menurunkan berat badan, hanya ikuti 3 langkah berkenaan dan InsyaAllah berat anda dapat di turunkan secara konsisten.

Perlu diingat, dalam apa jua yang anda lakukan, anda mestilah sentiasa sabar dan tidak putus asa. Kesan pengambilan produk makanan tambahan untuk diet mungkin berbeza antara setiap individu. Namun percayalah, ramai yang dah berjaya dengan keazaman yang tinggi dan patuh dengan 3 langkah berikut.

Hubungi saya untuk dapatkan bantuan
Su: 013-2369434
emel: butik.annajah@gmail.com
fb: facebook.com/su.annajah




Tiada ulasan:

Catat Ulasan