SUPLEMEN VS UBATAN ; MANA SATU PILIHAN ANDA?

Assalamualaikum, salam bahagia..

Tajuk dia atas nampak seperti sangat ekstrem kan? Saya cuma nak membawa pembaca memahami perbezaan antara ubatan dan nutrisi tambahan (suplemen) supaya kita lebih bijak menilai yang mana satu patut kita pilih untuk di amalkan, supaya sentiasa sihat dan dapat melakukan apa jua impian kita..


Penulisan ini, di ambil dari website http://www.examiner.com/article/medicine-vs-supplements dan di olah menjadi gaya saya ;)

Secara jujurnya, jika di tanya kepada anda, which one do you prefer? Dan secara jujurnya saya menjawab, saya memilih supplemen. Bukanlah sebab saya ni menjual produk nutrisi, tapi sebab saya ni memang jenis penakut masuk hospital / duduk ward. hahah kantoii..

Ok lah, secara generalnya, apa yg saya sendiri faham, ubat digunakan untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, manakala supplemen di gunakan untuk memperbaiki tahap kesihatan seseorang itu sama ada dia sihat atau memang jelas2 dia sakit.

Definisi
Ubat ialah sesuatu bahan yang merawat, mencegah, mengurang/meringankan simptom2 penyakit.

Supplements adalah sediaan yang bertujuan untuk membekalkan nutrient, seperti vitamin, mineral, fiber, asid lemak atau asid amino yang hilang dari tubuh, atau tidak di ambil mengikut dos yang diperlukan dalam diet individu".

Contoh
Encik Conan mengambil aspirin untuk meringankan/mengurangkan  sakit kepala. Sakit kepala tersebut hilang, namun penyebab kepada masalah sakit kepala itu masih lagi wujud. Sampai pada satu tempoh, sakit kepala berulang lagi, dan Encik Conan terpaksa mengambil ubat itu lagi.

Berbeza dengan suplemen, selepas diketahui punca sakit kepala, contohnya migrain. Migrain terjadi kerana tubuh kekurangan kalsium dan vitamin B complex, maka dengan pengambilam kalsium dan B compleks secara berterusan (atau juga semasa sedang sakit), lama kelamaan, sakit kepala Encik Conan akhirnya sembuh dengan sendirinya.

Secara ringkasnya, ubat menukar kimia tubuh, dan suplemen menggantikan semula kimia tubuh.

Nak rasa terbakar lagi silakan baca link ni, http://ezinearticles.com/?Nutritional-Supplements-Vs-Mainstream-Medicine&id=4165267 hehe. Saya ambil sikit lah ye.. ambik semua nti salah translate susah pulak. :P

Menurut penulis, di US,  sekurang2nya 150,000 orang maut akibat ubat yg di preskripsi oleh doktor. Ini di US.. Doktor2 janganlah marah pulak.

Apa yg ingin di sampaikan di sini, memang hak anda, jika sakit anda yg perlu bayar bilnya, bukan orang lain. Tapi kita disarankan agar meluaskan pandangan, supaya mencuba perubatan alternatif seperti nutrisi tambahan ini tadi. Perubatan alternatif ini telah bermula sejak beratus tahun dahulu, dan memasuki abad ke 19, ia semakin popular dan diterima ramai. Jenama Shaklee khususnya, satu jenama popular yang telah hampir 100 tahun bertapak di seluruh dunia.

Di Malaysia sendiri, produk tempatan berasaskan herba dan juga sumber2 tempatan juga muncul dengan hebat. Saya tidak menafikan kehebatan produk tempatan. Tapi saya dah memilih Shaklee.. terpulanglah pada anda.

Cuba bayangkan, seorang yang tidak mengambil apa-apa suplemen seumur hidupnya contoh 40 tahun, dengan pengambilan makanan yang "ikut nafsu" (tabiat orang Malaysia), merokok, malas bersenam/bersukan, siapa boleh jamin dia akan kekal sihat hingga usia 60 tahun? Betul, sakit atau sihat seseorang itu semua kuasa Allah, tetapi dengan gaya hidup seperti di atas, di tambah dengan persekitaran yg semakin hari semakin tercemar, dengan radiasi elektromagnet. Kesihatan optima tidak mungkin akan tercapai. Akhirnya sakit pun datang, dan wang terpaksa dikeluarkan untuk menampung bil perubatan.

Lagi pun kajian telah membuktikan mereka yang mengambil suplemen hidup lebih sihat berbanding mereka yg tidak mengambil apa2 suplemen. Pengambilan suplemen yg salah juga turut memburukkan keadaan.

Untuk mencapai kesihatan optima, kita mesti berusaha mencapainya. Jadi, suplemen atau ubat? Tepuk dada tanyalah selera.

"Saya tidak pernah memperlekehkan profesion perubatan, tetapi kita adalah dalam dua bidang yang berasingan. Mereka di latih untuk merawat penyakit, saya berminat dalam memperbaiki kesihatan"- Dr. Forrest C. Shaklee, Sr.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan