Enter Keyword

Bahaya Keputihan Semasa Hamil Dan Cara Mengatasinya

Assalamualaikum wbt.

Banyak perubahan yang akan di alami oleh seorang wanita apabila dia hamil. Ada yang menyeronokkan, ada juga yang menakutkan.

Antara perubahan yang di alami ialah keluarnya lelehan vagina atau discaj vagina yang agak banyak lebih daripada biasa.

Lelehan ini sebenarnya normal, tetapi akan  jadi bahaya jika diikuti keradangan, gatal-gatal dan perubahan warna dan bau yang luar biasa.


Keputihan semasa hamil mungkin disebabkan oleh dua keadaan sama ada jangkitan fungal atau jangkitan bakteria.

Jangkitan bakteria terutama  Group B Streptococcus (GBS) lebih berbahaya kerana ia berisiko terhadap bayi dalam kandungan. Bayi boleh meninggal dunia dalam rahim atau beberapa hari selepas di lahirkan kerana bakteria akan menyerang paru-paru, hati dan otak bayi.

Jika ibu was-was dan risau dengan keputihan yang melanda,  berbincanglah dengan doktor.

Saya sendiri ada pengalaman dengan keputihan semasa kandungan yang terdahulu. Biasanya doktor akan ambil sample keputihan untuk menentukan punca keputihan. Doktor juga akan berikan sejenis ubat 'insert' untuk mengurangkan keputihan.


Simptom keputihan yang bahaya:

  • gatal-gatal dan radang sama ada dalam vagina atau kawasan vulva
  • vulva rasa bengkak
  • keluar lelehan yang berwarna seperti keju
  • sakit semasa hubungan kelamin
  • demam
Jika jangkitan faraj disebabkan oleh bakteria, doktor juga akan memberikan antibiotik yang sesuai untuk membunuh kuman dan bakteria tersebut.

Cara Mengatasi Keputihan Ketika Hamil

Selain bertemu doktor dan dapatkan rawatan yang sesuai, ibu boleh juga melakukan beberapa perkara ini.

1. Elakkan seluar dalam fabrik nilon, sebaliknya pakai yang diperbuat daripada kapas kerana ia lebih baik menyerap lembapan.

2. Lap bahagian kemaluan hingga kering, jangan biar basah.

3. Elakkan memakai sebarang krim kerana ia mungkin boleh menyebabkan keadaan lebih teruk

4. Elakkan juga sebarang pencuci atau feminine wash

5. Pakai pantyliner atau tisu tandas yang unscented. Bahan pewangi biasanya akan mengganggu persekitaran normal vagina.

6. Kurangkan tepung putih atau apa-apa makanan yang boleh menyebabkan kenaikan gula dalam badan. Kuman, malah kulat perlukan gula untuk membesar.

7. Ambil makanan yang berindeks glisemik rendah (low GI) terutama bagi ibu yang ada kencing manis. Apabila kencing manis, sel kita lebih rintang terhadap hormon insulin, iaitu sejenis hormon yang membenarkan glukosa memasuki sel.. Apabila terlalu banyak glukosa, maka aras gula darah jadi tinggi.

Kurangkan mengambil gula putih, makanan manis, biskut, kek, air kotak, air gas atau apa-apa minuman dan makanan yang tinggi gula.

Sebaiknya banyakkan mengambil makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, kekacang, minyak zaitun, legum, avocado dan sumber protein seperti kacang soya.

8. Ambil makanan yang bersifat antioksidan dan antibakteria kerana ia berupaya melawan jangkitan dengan cara yang lebih semulajadi dan selamat.

Set Keputihan Shaklee Untuk Ibu Hamil

Dengan mengamalkan cara dia atas, dan mengambil set ini, alhamdulillah keputihan dan gatal-gatal dah banyak sangat berkurang. 


Bagaimana set ini membantu?

ESP adalah protein soya yang berindeks glisemik rendah. Minum ESP akan stabilkan gula dalam darah kita. ESP juga bantu saya lebih kenyang dan kurang keinginan untuk makan benda manis. Kencing manis saya pun terkawal apabila mengamalkan ESP semasa mengandung. Alhamdulillah.

Vitamin C pula adalah antioksidan. Ia akan bantu melawan kuman dengan cara kuatkan sistem imun kita.

Garlic Complex pula bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang juga akan bantu melawan bakteria.

Perlu diingat, set ini adalah suplemen sahaja, bukan bertindak macam ubat. Jika keputihan anda teruk, masih perlu dapatkan rawatan daripada doktor. 

Sebagai seorang ibu, kita mestilah nakkan yang terbaik untuk anak kita. InsyaAllah kita jaga elok-elok semasa mengandung agar nanti lahirnya sihat dan bebas penyakit.

Semoga ibu  dan bayi sentiasa sihat sepanjang mengandung dan dijauhkan daripada sebarang penyakit berbahaya.

Jika ibu berminat mendapatkan Set Keputihan ini, boleh hubungi saya bila-bila masa. :)

Mama Su


Pengedar Shaklee Malaysia
ID: 868994

Tiada ulasan:

Catat Ulasan